↓ Přeskočit na sekce
↓ Přeskočit na menu

úvod » Články » Letecká válka » Royal Air Force

Royal Air Force

Stručný nástin organizace a struktury RAF

Royal Air Force - Obsah


Organizace

Nejdůležitější jednotkou RAF byla Squadron (peruť). Squadron se skládala ze dvou Flightů (letek): Flight A a Flight B. Squadron vedl důstojník (tzv. Comissioned officer) v hodnosti Squadron Leader – S/L - (český ekvivalent: Major). Squadrona měla ve stavu 12 pilotů nebo 12 posádek (záleželo na určení jednotky – stíhací, bombardovací, průzkumná, noční stíhací, atd.), tedy v každém Flightu bylo 6 posádek nebo pilotů. Počet letounů u squadron měl dosahovat čísla 14.

Už v průběhu Bitvy o Británii se začaly z squadron sestavovat větší letecké formace, kterým se říkalo wing (křídlo). Wing sestával z různého počtu squadron (2-5), ale v následujích letech se počet ustálil zpravidla na 3 squadronách v jednom wingu (např.: Czechoslovak Exeter wing se skládal z 310th, 312th a 313th squadron). Velitelem wingu byl zkušený stíhací důstojník v hodnosti Wing Commander - W/C. Někdy se ale stávalo, že velitelé wingu byli dva – jeden měl na starosti „nebojovou“ práci a druhý s označením Wing Commander Flying vedl jednotku do bojů.

Dalším stupněm byla Group (skupina). Group sestávala se wingů stejného nebo podobného určení – tedy stíhací, průzkumné a stíhací bombardovací nebo bombardovací. Na počátku války sestávalo Fighter Command (stíhací velitelství) ze dvou Group: No. 12 Fighter Group a No. 11 Fighter Group. Group měly rozděleny letecké základny podle oblastí. Takže na počátku války pokrývala No. 12 Fighter Group sever Anglie a Skotsko a No. 11 Fighter Group měla na starosti jižní Anglii.

Jednotlivé Group byly podřízeny různým Command (velitelství). Stíhací jednotky spadaly pod Fighter Command, bombardovací pod Bomber Command, dopravní pod Ferry Command (dopravní velitelství), pobřežní pod Coastal Command (pobřežní velitelství), atd. Command byly řízeny z Air Staff (leteckého štábu) a z Air Ministry (ministerstva letectví). Veliteli Air Staff v době druhé světové války byli:

V průběhu války byly vytvořeny různé další jednotky. Pro potřeby zajištění vzdušné podpory při operaci Overlord a při tažení do Třetí říše vznikla 2nd Tactical Air Force (TAF – taktická letecká armáda).

Označování

Squadrony se označovaly arabskou pořadovou číslicíod 1. Čísla od 1 do 299 naznačovaly, že se jedná o pravidelné squadrony RAF nebo o squadrony, které vznikly z bývalých jednotek RNAS (Royal Naval Air Service). Od 300 do 399 to byly squadrony příslušníků cizích národností o z okupovaných zemí Evropy – Poláci, Čechoslováci, Belgičané, Dánové, Svobodní Francouzi, Řekové, Nizozemci, Jugoslávci, atd. Od 400 do 499 patřila čísla squadron příslušníkům Commonwealthu – Kanaďanům (RCAF - Royal Canadian Air Force), Australanům (RAAF - Royal Australian Air Force), Novozélanďanům (RNZAF), Jihoafričanů (RSAAF). Čísla 500 až 599 měly squadrony Special Reserve (speciálních záloh).Od 600 do 699 to byly squadrony dobrovolných záloh RAuxAF (Royal Auxiliary Air Force) – jednotky organizované většinou na teritoriálním principu. Squadrony 700 – 799 patřily k druholiniovým jednotkám. Čísla 800 – 899 měly squadrony FAA (Fleet Air Arm – námořní letectvo) a čísla od 900 až do 999 patřily k squadronám barážových balónů.

Každá squadrona měla dvě kódová písmena (nebo kombinaci číslice a písmena, či jenom dvě čísla), které byly namalovány na každém letounu jednotky. Dále se na letounech nacházelo ještě individuální písmeno, které označovalo stroj v rámci jedné squadrony (např.: No. 313 Czechoslovak squadron měla kódová písmena RY. Stroj Stanislava Fejfara nesl tři písmena: RY S – písmena RY určovaly, že se jedná o No. 313 squadron a S byl letoun, se kterým Stanislav Fejfar létal.). Pověstná výjimka nastávala u velitelů wingu. Ti měli právo mít na svých letounech vlastní iniciály místo klasického označení jednotek (např.: Karel Mrázek měl na svém Spitfiru Mk.V písmena KM).

Hodnosti RAF




hodnost zkratka výložky
Aircraftsman 2nd Class A2c
Aircraftsman 1st Class A1c
Leading Aircraftsman L/A
Corporal Cpl.
Sergeant Sgt.
Flight Sergeant F/S
Warrant OfficerW/O
Pilot Officer P/OP/O
Flying Officer F/OF/O
Flight Lieutenant F/LF/L
Squadron Leader S/LS/L
Wing Commander W/CW/C
Group Captain G/CG/C
Air Commodore A/CA/C
Air Vice Marshal AVMAVM
Air Marshal AMAM
Air Chief Marshal ACMACM
Marshal of the Royal Air Force MRAFMRAF

Vyznamenání

Pozn. Pokud bylo dané vyznamenání uděleno vícekrát, dostal dotyčný letec Bar (stužku). Proto se tedy můžeme setkávat se jmény: J. E. Johnson DSO and Two Bars, DFC and Bar.

Esa




jméno vítězství stát
M. Pattle 50 RSA
J. E. Johnson 36 UK
A. G. Malan 32 RSA
B. E. Finucane 32 UK
G. F. Beurling 31,5 CAN

bush | 20.4.2006, 00:01

Přečtěte si také:

Hodnocení

1 - nejhorší hodnocení, 10 - nejlepší hodnocení
Počet hlasů: 216
Hodnocení: 4.59

4.59

komentáře (2)
Chtěli byste k článku přidat svůj názor? Rádi byste něco změnili nebo upravili?
Přidejte svůj komentář.

Jakub Skalický | 05. 11. 2007 20:09
Petr ,,ringlett@seznam.cz,, | 05. 11. 2007 11:22

Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej svým známým.



úvod |Články | Aktuality | Fotografie | Osobnosti | Odkazy | Diskuze | Informace

2. světová válka

Druhá světová válka

druha.svetova.cz


© 2007 - 2017 druhá světová válka | RSS | RSS komentáře | prohlášení o přístupnosti | textová verze | mapa webu | Jiří Baloun

Referáty-seminárky.cz | Dějepis.info - referáty z historie | Svaz důstojníků a praporčíků Armády ČR | Sdružení bývalých politických vězňů | Dřevěné hračky české výroby | Domácí pekárny chleba | Zmrzlinovače | Domácí mlýnek na obilí | Odšťavňovače a smoothie mixéry | Zavařovací hrnce | Sušičky ovoce a zeleniny | Fritézy bez oleje | Svářečky fólií - vakuovačky | Devizové Centrum