úvod » Články » Letecká válka » Luftwaffe
Základní jednotkou Luftwaffe pro operační i administrativní účely byla Gruppe (český ekvivalent – skupina). Gruppe se zpravidla skládala ze tří až čtyř Staffeln (český ekvivalent – letka) a štábní jednotky o síle tří letounů. Gruppe velel důstojník v hodnosti Hauptmann nebo Major a jmenoval se Kommandeur. Celkově tedy měla mít jedna Gruppe sílu přibližně 30 letadel – počty se samozřejmě lišily u různých druhů Gruppen. Za války existovalo mnoho zcela samostatných Gruppen (např.: NAGr. 1). Každá Staffel byla podle tabulek tvořena 9 letouny. V jejím čele stál důstojník v hodnosti Leutnant, Oberleutnant nebo Kapitan. Velitel Staffel se také nazýval Staffelkapitän. V bojových podmínkách se také stávalo, že Staffel vedl do bojových akcí poddůstojník (většinou Ofw.) pod označením Staffelführer.
Vyšším stupněm a zároveň nejvyšší bojovou jednotkou Luftwaffe byla Geschwader (český ekvivalent – eskadra). Na počátku války se Geschwader zpravidla skládaly ze tří Gruppen, ale v průběhu války se jejich počet měnil (ze tří na čtyři a nebo zřízení tzv. Jabo Staffeln u Jagdgeschwader). Geschwadern byly různého určení (viz. předpony jednotek Luftwaffe). Velitelem Geschwader byl důstojník s hodností Major, Oberstleutnant nebo Oberst (v boji se stávalo, že v čele byl zastupující velitel v nižší hodnosti) a s označením Kommodor. Geschwader také disponovala přibližnou silou 90 letounů. Do úrovně Geschwader také existovalo zvláštní značení – například zápis 1./JG 26 znamená, že se jedná o 1. Staffel (patřící do I. Grupe) z Jagdgeschwader 26. Pokud by se tento zápis změnil na I./JG 26 jednalo by se o I. Grupe Jagdgeschwader 26.
Podle potřeby byly zřizovány také speciální jednotky zvané Kommando. Většinou byly zřizovány, aby testovali nové letouny v bojových akcích, nová letadla nebo nové modifikace starších letadel. Síla Kommanda byla obvykle menší než Staffel. Často bylo Kommando pojmenováno po svém veliteli - např. Erprobungskommando Schenck) nebo po zkoušeném letounu - např. Erprobungskommando 262.
Geschwader byly různým způsobem zařazeny do Divisionen (divizí) (např. 1. Flieger-Division) nebo Führer (velitelství) (např. Jagdführer Mittelrhein - stíhací velitelství Mittelrhein). Každá Division nebo Führer měly svého velitele většinou v hodnosti Generalmajor. Division mohla ale nemusela být zařazena do Korps.
Dalším stupněm velení byl Korps (sbor) – např. II. Jagdkorps (II. stíhací sbor). Korps se skládal z několika Divisionen či Führer. V čele stál důstojník zpravidla v hodnosti Generaleutnant.
Většinou byly také zřizovány jednotky s názvem Luftwaffenkommando – např. Luftwaffenkommando West (letecké velitelství Západ). Tyto jednotky podléhaly přímo OKL (Oberkommando der Luftwaffe), ale byly zpravidla menší než Luftflotten (letecké armády). V čele těchto vysokých jednotek stály důstojníci většinou s hodností Generaloberst nebo Generalfeldmarschal.
OKL samotné bylo podřízeno OKW (Oberkommando der Wehrmacht). OKL se skládalo z osmi oddělení:
V čele Reichsluftfahrtministerium (RLM – Říšské ministerstvo letectví) stál Reichsmarschal Hermann Göring. RLM se skládalo z 16 inspektorátů různých druhů letectva, které podléhaly generálnímu štábu Luftwaffe. V jeho čele stáli:
Oberbefehlshaber der Luftwaffe (vrchním velitelem Luftwaffe) byli:
Předpona | Význam |
---|---|
Aufklärungs | průzkumná |
Bordflieger | na bojových lodích |
Erprobungs | zkušební |
Fernaufklärungs | dálkový průzkum |
Jagd | stíhací |
Jagdbomber | stíhací bombardovací |
Kampf | bombardovací |
Küstenflieger | spolupráce s Kriegsmarine (německé námořnictvo) |
Lehr | výcviková |
Minensuchs | vyhledávání min |
Nachtjagd | noční stíhací |
Nachtschlacht | noční k útokům na pozemní cíle |
Nahuafklärungs | taktický průzkum |
Panzer | protitanková |
Schlepp | vlečení kluzáků |
Schnellkapf | rychlé bombardéry |
Seeaufklärungs | námořní průzkum |
Seenot | námořní záchranná |
Seetransport | dopravní s letouny přistávajícími na mořské hladině |
Sturm | obrněné stíhací (k útokům proti spojeneckým bombardérům) |
Sturzkampf | střemhlavé bombardovací |
Transport | dopravní |
Träger | nosná letadla |
Wetterkundungs | meteorologický průzkum |
Zerstörer | těžké (dvoumotorové) stíhací |
hodnost | nárameníky | límcové označení | poznámka |
---|---|---|---|
Flieger (Fl.) | ![]() | ![]() | |
Gefreiter (Gefr.) | ![]() | ![]() | |
Obergefreiter (Ogefr.) | ![]() | ![]() | |
Stabsgefreiter/Hauptgefreiter (Stgefr./Hptgefr.) | ![]() | ![]() | |
Unteroffizier (Uffz.) | ![]() | ![]() | Unteroffizier ohne Portepee |
Unterfeldwebel (Ufw.) | ![]() | ![]() | Unteroffizier ohne Portepee |
Fähnrich (Fhr.) | voják, který navštěvoval 4 měsíční kurz ve válečné akademii | ||
Feldwebel (Fw.) | ![]() | ![]() | Unteroffizier mit Portepee |
Oberfeldwebel (Ofw.) | ![]() | ![]() | Unteroffizier mit Portepee |
Stabsfeldwebel (Stfw.) | ![]() | ![]() | pouze poddůstojníci sloužící v armádě již 25 let, Unteroffizier mit Portepee |
Oberfähnrich (Ofr.) | vyřazený kadet z vojenské akademie, který na frontě slouží 2 měsíce než bude přeřazen jako důstojník | ||
Leutnant (Lt.) | ![]() | ![]() | |
Oberleutnant (Oblt.) | ![]() | ![]() | |
Hauptmann (Hpt.) | ![]() | ![]() | |
Major (Maj.) | ![]() | ![]() | |
Oberstleutnant (Obslt.) | ![]() | ![]() | |
Oberst (Obst.) | ![]() | ![]() | |
Generalmajor (Gen.Maj.) | ![]() | ![]() | |
Generalleutnant (Gen.Lt.) | ![]() | ![]() | |
Generaloberst (Gen.Ob.) | ![]() | ![]() | |
Generalfeldmarschall (Gen.Fm.) | ![]() | ![]() |
Pozn.: Při čtení článků o Luftwaffe se můžete setkat s různými dalšími názvy, Hauptfeldwebel (Hptfw.), Fahnenjunker Gefreiter (Fj.Gefr.), Fahnenjunker Unteroffizier (Fj.Uffz.), Fahnenjunker Feldwebel (Fj.Fw.) anebo Fahnenjunker Oberfeldwebel (Fj.Ofw.). Hauptgefreiter byla spíše funkce než hodnost v pravém slova smyslu. Pokud tuto funkci obdržel Uffz., Ufw. nebo Fw., pak se mu říkalo Hauptfeldwebeldienstteur - zastupující Hauptfeldwebel. Většinou však tuto funkci vykonávali Ofw. nebo Stfw. Pokud se před poddůstojnickou hodností objevila ona zkratka Fj. znamenalo to, že dotyčný je důstojnický čekatel – kandidát na důstojnickou hodnost. Jak je zřejmé z výše uvedených zkratek tyto čekatelé byli většinou v hodnostech Uffz., Fw., Ofw a Gefr. Fj.Gefr. byl voják s ukončeným základním výcvikem, který měl podstoupit pokračovací výcvik v doplňovací jednotce. Fj.Uffz zase navštěvoval 2 měsíční kurz ve vojenské škole.
Pozn: Od roku 1943 byl na západní frontě a při obraně Říše zaveden zvláštní systém zvaný Punktzahl k udělování vyznamenání ne podle počtu sestřelů jako na východní frontě, ale podle počtu bodů. Podle počtu dosažených bodů se poté udělovala vyznamenání.
0,5 = zničení poškozeného dvoumotorového letounu 1 = zničení jednomotorového letounu, poškození dvoumotorového letounu nebo doražení čtyřmotorového letounu 2 = zničení dvoumotorového letounu, poškození čtyřmotorového letounu nebo donucení tohoto letounu se oddělit od formace 3 = zničení čtyřmotorového letounu
Další známá esa:
bush | 20.4.2006, 00:00
1 - nejhorší hodnocení, 10 - nejlepší hodnocení
Počet hlasů: 655
Hodnocení: 4.29
komentáře (2)
Chtěli byste k článku přidat svůj názor? Rádi byste něco změnili nebo upravili?
Přidejte svůj komentář.
Karaya1 | 04. 4. 2007 12:42
tonto | 04. 4. 2007 08:24
Líbí se Vám tento článek? Doporučte jej svým známým.